Délka závodu
Délka každého závodu by měla být při odjetí plného počtu kol nejméně 305 kilometrů. Pokud by však závod nebyl dokončen během dvou hodin, stane se vítězem pilot jedoucí na průběžném prvním místě, pokud protnul cílovou čáru v kole, ve kterém bylo dosaženo dvouhodinového limitu. Cílová čára protíná trať i boxovou uličku. Výjimku v délce závodu tvoří Monako.
Mistrovství světa
Pohár jezdců Mistrovství světa Formule 1 bude udělen jezdci, jenž získal
nejvíce bodů. Do celkového hodnocení se započítávají všechny získané body.
Udílení Poháru konstruktérů Mistrovství světa Formule 1 se řídí stejnými
pravidly. V tomto případě dochází k sčítání bodů získaných oběma vozy
jedné stáje. Pokud není výrobce šasi totožný s dodavatelem motoru, bude
titul udělen prvně jmenovanému. V názvu týmu by měl být výrobce šasi vždy
uveden jako první.
Body pro hodnocení obou titulů budou udělovány na základě výsledků každého
závodu podle následujícího klíče:
1. místo - 10 bodů
2. místo - 8 bodů
3. místo - 6 bodů
4. místo - 5 bodů
5. místo - 4 body
6. místo - 3 body
7. místo - 2 body
8. místo - 1 bod
Noví účastníci
S výjimkou stájí, jejichž vozy získaly v předchozím ročníku Mistrovství světa Formule 1 body, musí všechny ostatní týmy předložit informace o velikosti společnosti, jejím finančním zajištění a schopnosti dostát předepsaným závazkům. Tým, který se v předchozím roce neúčastnil Mistrovství světa, musí spolu s žádostí o účast v šampionátu složit zálohu ve výši 48 miliónů dolarů. Tato částka bude vrácena ihned, pokud je žádost zamítnuta, nebo ve dvanácti měsíčních splátkách (včetně úroků) počínaje prvním závodem, kterého se tým zúčastnil za předpokladu, že splnil a nadále plní všechny požadavky. Pokud účastník nenastoupí v sezóně, do které se přihlásil, může odložit svou účast o jeden rok. Složená záloha bude v tom případě krácena o 12 miliónů dolarů a zbylá část vyplacena opět ve dvanácti měsíčních splátkách.
Incidenty
Incidentem se rozumí libovolná událost nebo série událostí, která se týká
jednoho nebo více jezdců, nebo akce kteréhokoliv jezdce nahlášená ředitelem
závodu závodním komisařům (nebo zaznamenána závodními komisaři a postoupena
řediteli závodu k vyšetření), která způsobila: předčasný start jednoho
nebo více vozů; kolizi; donutila jezdce opustit trať; nepovoleným způsobem
zabránila předjížděcímu manévru; v rozporu s pravidly bránění jinému
jezdci během předjíždění. Je odpovědností závodních komisařů rozhodnout
na základě zprávy nebo žádosti ředitele závodu, zda-li jezdec nebo jezdci
zapletení do nehody mají být penalizováni. Závodní komisaři mohou udělit
libovolný z následujících tří trestů a to každému z účastníků nehody:
a) trest projetí boxovou uličkou. Pilot musí opustit boxovou uličku a
vrátit se d závodu aniž by zastavil v boxech
b) desetisekundovou penalizaci. Pilot musí zajet do boxů, zastavit u svých
boxů na nejméně deset sekund a poté se vrátit zpět do závodu
c) pokles o deset pozic na startu v následujícím závodě.
Testování
Z okruhů, na kterých se jezdí Grand Prix, se smí testovat pouze v Anglii, Itálii, Španělsku a Francii. Toto pravidlo se netýká okruhů, kde se Mistrovství světa nejezdí (Fiorano, Mugello a Jerez). Po dobu dvou týdnů před závodem je na těchto okruzích testování zakázáno. Jedinou výjimkou je Autodromo Nazionale di Monza.
Bezpečnost
Jezdec může opustit monopost pouze tehdy, pokud jej zanechá bez zařazené rychlosti nebo s odpojenou spojkou a s volantem na svém místě. Pouze tehdy mohou traťoví komisaři vůz bezpečně odstranit. V boxové uličce platí rychlostní limit 100 km/h, pokud Stálý výbor Komise Formule 1 nerozhodl o jeho snížení. S výjimkou závodu je každý pilot, který tento limit překročí, penalizován pokutou 250 dolarů za každý km/h nad stanovený limit (tato pokuta může být ještě zvýšena v případě, že se tento přestupek během jedné sezóny opakuje). Během závodu mohou závodní komisaři penalizovat jezdce, který stanovený rychlostní limit překročí. Zadní světlo monopostu musí svítit, jakmile monopost jede s mokrými pneumatikami. Je na rozhodnutí ředitele závodu, zda-li by měl být zastaven vůz, jehož zadní světlo není funkční. Pokud by k takové situaci skutečně došlo, může jezdec po spravení závady pokračovat v závodě.
Limit kol
V kvalifikaci není stanoven žádný limit na počet odjetých kol. Během volných tréninků také žádný limit stanoven není, odstaví-li však pilot své auto pro technické potíže nebo kolizi, nemůže se již daného tréninku zúčastnit.
Safety car
Pokud dojde z rozhodnutí ředitele závodu k vyslání Safety caru na trať, je toto signalizováno traťovými komisaři prostřednictvím žlutých vlajek a cedulí s písmeny SC. Safety car se zařadí před vůz jedoucí na průběžném prvním místě. Monoposty, které se nacházejí mezi Safety carem a vedoucím jezdcem, se musí zařadit na konec pole. Rozhodnutí povolat Safety car zpět do boxů vydává ředitel závodu. Toto je signalizováno zhasnutím světel zpomalovacího vozu. Na konci kola pak dojde k jeho zajetí do boxů. Tempo určuje jezdec na čele, nesmí se však Safety caru přiblížit na délku kratší než pět monopostů. Až do protnutí startovní čáry je předjíždění zakázáno.
Přerušení závodu
Závod je přerušen, je-li trať zablokována nebo je-li nebezpečné v závodě pokračovat, bude-li rozhodnuto o nastartování, dojde k tomu za safety carem (závod není de-facto přerušen). Pokud nebude možno z nějakých důvodů v závodě pokračovat, nebudou uděleny žádné body, odjel-li vedoucí pilot méně než dvě kola, polovina bodů, odjel-li méně než 75 % závodu. Pokud je závod ukončen dříve, je ukončen s dobou, kdy vedoucí pilot protne cílovou pásku naposled před sígnálem o ukončení závodu.
Týmová režie
Týmová režie ovlivňující výsledek závodu je zakázána.
Pneumatiky
Povoleno je sedm sad suchých pneumatik, čtyři sady mokrých a tři sady extrémně mokrých pneumatik na jezdce. Jezdec může v pátek zkoušet dvě specifikace suchých pneumatik. V sobotu do začátku kvalifikace si musí vybrat, kterou použije.
Parc Fermé
Po kvalifikaci budou vozy až do startu závodu odstaveny v Parc Fermé, kde se na nich nebude moci pracovat a nic na nich přenastavovat.
Klasifikace
Pilot není klasifikován, odjel-li méně než 90 % toho co vítěz závodu (zaokrouhlováno směrem dolů).
Penalizace
Během závodu je možné udělit tři penalizace:
- drive-through penalty
- penalizace 10 vteřin
- ztráta deseti míst na startu následujícího závodu
(25 vteřin bude přičteno k celkovému času jezdce, bude-li mu první nebo
druhá penalizace udělena v posledních pěti kolech závodu)
Bezpečnost
Na začátku každé sezóny a po každém zranění jezdce FIA testuje, zda-li je pilot schopen vystoupit ze svého vozu během pěti sekund. Nesplnění tohoto testu znamená nemožnost řídit. Všichni piloti musí být chráněni nehořlavým oblečením schváleným FIA. Povinná výbava zahrnuje spodní prádlo, kuklu, kombinézu, rukavice a boty. Vše je vyrobeno z Nomexu, patentovaného materiálu schopného odolávat plamenům po dobu nejméně 12 sekund. FIA pravidelně kontroluje, že helmy používané piloty odpovídají nekompromisním bezpečnostním nařízením. Jedno z těchto nařízení vyžaduje, že každá přilba musí být vybavena nouzovým přívodem vzduchu pro případ požáru.
Význam vlajek
Každý, kdo vidí z pozice vedoucího jezdce šachovnicovou vlajku signalizující konec závodu, prožívá velkou radost. Během závodu se však můžeme setkat i s jinými vlajkami.
Žlutá vlajka
Pokud pilot ignoruje žlutou vlajku a přijede na místo nehody aniž by zpomalil, může být potrestán penalizací, případně být diskvalifikován. Závodní komisaři mají možnost analyzovat časy v dané sekci a zjistit tak, zda-li jezdec skutečně zpomalil. Žluté vlajky jsou rovněž používány tehdy, je-li zakázáno předjíždění
na celém okruhu. Traťoví komisaři v tomto případě mávají žlutými
vlajkami a současně drží tabuli s písmeny SC značící Safety Car. |
![]() |
Červeno-žlutá vlajka
|
![]() |
Bílá vlajka
Od jezdců se v případě vyvěšení této vlajky očekává obezřetná jízda
a připravenost zpomalit, případně zcela zastavit, pokud to okolnosti
vyžadují. |
![]() |
Červená vlajka
Touto vlajkou je máváno všude po obvodu okruhu a piloti musí pomalu
dojet do boxů, kde se dozví kdy a zda-li vůbec bude závod nebo trénink
pokračovat. Signalizace na výjezdu z boxů se současně změní na červenou,
aby se žádný z pilotů nemohl vrátit zpět na trať. |
![]() |
Zelená vlajka
|
![]() |
Modrá vlajka
Pokud traťoví komisaři mávají touto vlajkou, je pilot povinen uvolnit pozici a umožnit rychle se blížícímu monopostu za ním bezpečné předjetí. Tato signalizace je uplatňována pouze tehdy, pokud auto vpředu není v tom samém kole a je předjížděno rychlejší vozem. Pokud pilot nerespektuje signalizaci tří modrých vlajek po sobě,
bude penalizován nuceným průjezdem boxy. V případě tréninků je význam
modrých vlajek pouze informativní a pilotovi, který je ignoruje,
žádná penalizace nehrozí. |
![]() |
Černá vlajka
Tato vlajka slouží jako trest pro pilota za jeho chování na trati.
K diskvalifikaci může dojít i tehdy, pokud dojde k porušení pravidel
ze strany jezdce nebo vozu. |
![]() |
Černá a bílá vlajka
|
![]() |
Černá vlajka s červeným kruhem
Tato signalizace se používá tehdy, pokud mají závodní komisaři
podezření na mechanický problém související s vozem, který vyžaduje
okamžitou pozornost. |
![]() |
Šachovnicová vlajka
Mávání šachovnicovou vlajkou signalizuje skončení závodu, kvalifikace
nebo tréninku. Všichni piloti se po průjezdu cílem musí vrátit do
boxové uličky.